måndag 19 oktober 2009

Nya tidsepoker i framtidens skolväsende.

Läser just nu ur Carlgren och Martons "Lärare av i morgon" från 2004, där det spekuleras i hur framtidens lärarroll kommer att bli.

Författarna tolkar det i boken som att lärarna i framtiden mer kommer att förmedla till eleverna VAD de behöver åstadkomma(resultat och mål) och inte som tidigare där läraren mer varit expert på HUR man lär ut(metoder).

Lärarens huvuduppgifter kommer i framtiden därför mer att rikta in sig på att få elever att lära sig olika typer av sätt att anskaffa information-kunskap samt att lära eleverna att kritiskt granska samt lära dem att värdera den anförskaffade informationen.Man kommer att lära barn att uppfatta situationer på olika sätt för att på så sätt få dem att kunna vidare utveckla ett eget tänkande och ställningstagande.
Min utbildning är klar om ca 3,5 år och då kommer jag vara utbildad att lära eleverna enligt denna nya utbildningsfilosofi(läs Carlgren och Marton). Kommer den att hjälpa mig att klara av resterande tid jag sedan har kvar i arbetslivet,vilket blir ca 20år,eller kommer jag att ledas in i ytterliggare nya tidsepoker om ca 10år som kommer att tvinga mig att ytterliggare förkovra mig i ett nytt pedagogiskt tankesätt?
Hur ofta kommer dessa förändringar att påtvinga "lärare" vidareutbildning i framtiden då utvecklingen i dagens samhället verkar snurra på i en allt snabbare takt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar